2009. július 25., szombat

A NYOLC ERŐ (14)


A Raja Yoga gyakorlatával kapcsolatban beszélnünk kell a nyolc erő kifejlesztéséről. Első megközelítésre nevezhetjük 8 tulajdonságnak is, de rendszerint az “erő” szót használjuk. Mi a különbség a tulajdonság és az erő között? A tulajdonság az, amit mások látnak rajtunk időnként, bár néha rejtve is maradhat. Ez olyan valami, amit mások megbecsülnek, de nem biztos, hogy azt érzik, hogy ennek ők is tulajdonosai. Az erő soha nem maradhat rejtve, egy állandó ösztönző-forrás mások felé, ami által ők is megváltozhatnak és erőteljesekké válhatnak.

A nyolc erő a következő: TŰRŐKÉPESSÉG, BÁTORSÁG, EGYÜTTMŰKÖDÉS, ALKALMAZKODÁS, MEGKÜLÖNBÖZTETŐKÉPESSÉG, ITÉLETALKOTÁS, a BEFELÉFORDULÁS KÉPESSÉGE, és a haszontalan gondolatok “ÖSSZEPAKOLÁSA”. Nemcsak az a fontos, hogy tudjuk mit jelentenek ezek az erők. Ennél sokkal fontosabb azt tudni, hogy mikor és hogyan kell használni őket. Például, ha állandóan csak tűrjük mások rossz tulajdonságait a helyzet egyre rosszabbá válik. Talán sokkal okosabb lenne bátran szembenézni a tényekkel és békésen, de határozottan megmondani, hogy az adott körülmények között helytelen az ilyen viselkedés.

A nyolc erő közül legalább egy bármilyen helyzetben alkalmazható, amit helyesen kiválasztva megfelelően használhatunk annak érdekében, hogy nyugodtak maradhassunk és tiszta képet alkothassunk az adott kérdésről.

1) A nehézségek eltűrésének ereje azt a képességet jelenti, hogy nem kerülünk a negatív események befolyása alá: képesek vagyunk arra, hogy még gondolatban sem reagálunk a dolgokra. Ha valaki rágalmaz, kritizál, ingerült velünk vagy fizikálisan szenvedünk, a tűrés erejével békések és boldogok maradhatunk. A lélek-tudatosság alapján képesek vagyunk szeretetet adni, mint ahogy egy gyümölcsfa, amit ha bottal vagy kővel vernek, viszonzásként akkor is gyümölcsöt ad.
2) Az életünkben fellépő akadályokkal való szembenézés ereje /bátorság/ a meditáció által fejleszthető ki úgy, hogy megtapasztaljuk az eredeti természetünket a békét és függetlenné válunk a fizikai “kosztümünk” tudatosságától. A szembenézés erejét az adja, hogy képesek vagyunk megfigyelőként szemlélni a problémákat és a nehézségeket, észrevesszük a teljesen negatívnak látszó dolgok pozitív oldalát is.
3) Az alkalmazkodás /befogadás/ ereje a személyiségek vagy a természet összecsapásai fölé emel, a helyzetnek megfelelően rugalmassá és alkalmazkodóvá tesz bennünket. Soha nem szabad konfliktus helyzetbe kerülnünk. Mint ahogyan az óceán magába fogadja az összes beleömlő folyót, nekünk is nyitottnak kell maradnunk minden vagy mindenki számára és a jókívánságok ereje által megváltoztatni kapcsolatainkat és a körülményeket.
4) A másokkal való együttműködés ereje szükséges ahhoz, hogy másokat lélek-tudatossággal szemléljük, és ezáltal nővéreknek és testvéreknek tekintsük egymást. Egy csoporton belül ez biztosítja számunkra az egységet, az erőt. Az együttműködés bármilyen feladat elvégzését könnyűvé teszi.
5) A megkülönböztető képesség ereje által képesek vagyunk a magunkkal vagy másokkal szembeni gondolataink, szavaink és cselekedeteink helyes értékítéletére. Mint ahogyan az ékszerész képes megkülönböztetni az igazi gyémántot a hamistól, ugyan úgy nekünk is képesnek kell lennünk megőrizni a pozitív, értékes gondolatokat, a bántó és negatívakat pedig azonnal megsemmisíteni. A negatív gondolatok gyakran elfedik a valódi megkülönböztető képességet, de a meditáció által megszüntethetjük azokat.
6) Az ítélőképesség ereje teszi lehetővé számunkra, hogy tisztán, gyorsan, pontosan és elfogulatlanul hozzunk döntéseket. Ezt csak akkor érhetjük el, ha nem hagyjuk egyetlen helyzetben sem, hogy mások véleménye vagy érzelmei befolyásoljanak bennünket. Mindemellett szükségünk van annak tiszta megértésére is, hogy mi a jó és mi a rossz. A kívülállóság szemlélete és önmagunk teljesebb megértése által a Raja Yoga meditáció biztosítja az intellektusnak ezt az erejét és tisztaságát.
7) A készenlét /összecsomagolás/ ereje. Amikor útra indulunk, “könnyen utazhatunk”, ha csak azokat a dolgokat visszük magunkkal, amire feltétlenül szükségünk van. Negatív és haszontalan dolgokat nem tartunk meg, így megkíméljük magunkat mind a fizikai, mind a szellemi fáradtságtól. Ez a gazdaságosság erőt eredményez és egy teljesen pozitív megnyilvánulást.
8) A befelé fordulás erejével a gondolatainknak irányt szabunk még a cselekvés közben is. Általában a gondolatainkat befolyásolják a cselekedetek, de bármilyen feladat elvégzése közben gyakorolhatjuk, hogy gondolatainkat minél gyakrabban irányítjuk a belső béke állapotába. Ha a tudatunkat nem feltétlenül szükséges a munkára koncentrálni, mert pl. éppen nem szellemi munkát végzünk, akkor gondolataink nem kerülnek külső befolyásolás alá. Így nem veszítünk szükségtelen szellemi erőt. Ez az igazi ellenőrzés, ami által megsokszorozhatjuk erőnket.

Az önmagunkban való hit azt jelenti, hogy tapasztalataink által önbizalmunk van és bátorságunk ahhoz, hogy felfedezzük önmagunkat. Mindazt amiről tudásunk van képesek vagyunk meg is tapasztalni. Hitünk sose legyen vakhit. Ha olyan dolgokban hiszünk, amit nem értünk, előbb vagy utóbb meginoghatunk hitünkben. Először meg kell értenünk a dolgokat és ehhez tudásra van szükség. A Raja Yogában különleges tudást kapunk. Először ezt át kell gondolnunk, majd megértenünk, hogy egy teljesen tiszta kép legyen róla a tudatunkban. Gondoljuk át, hogy mit értünk azalatt, hogy “Én egy tiszta, békés lélek vagyok”. Milyen hatással kellene ennek lennie a gyakorlati életünkre: hogyan működik a tudat, az intellektus és a szanszkarák körfolyamata? Láthatjuk-e a folyamatát annak, hogy esetünkban ez hogyan történik? Jelen helyzetünkre megfelelő magyarázatot ad a Karma? Hogyha teljes felelősséget vállalunk önmagunkért, látjuk-e ennek bizonyítékát a körülményeinkben? Felismerjük-e ezt a törvényt minden gondolatunkban, cselekedetünkben és szándékunkban? Ha a Legfelső létezik, akkor lehetőségünk is meg van rá, hogy kapcsolatot teremtsünk Vele? Ez egy elfogadható magyarázat az Ő formáját és tulajdonságát illetően? A tudás lényegét csak akkor tudjuk igazán felmérni, hogyha gyakorlati tapasztalatokat szerzünk róla.

Amikor jógában ülünk, akkor látjuk, hogy a tapasztalataink mennyire illenek az információkhoz, amit kaptunk. Ha a nap folyamán gyakoroljuk a lélek-tudatos állapotot, akkor láthatjuk, hogy az eredmény azonos azzal, amit a tudás előre jelzett. Így szilárdul meg a hit alapja: ami a saját tapasztalataink szilárd vázán nyugszik és ez nem csak a meditáció alatt érvényesül, hanem a gyakorlati életben is. Céljaink eléréséhez a hit elengedhetetlen. Ahhoz, hogy előrehaladásunkat megítélhessük, tudnunk kell, hogy honnan jöttünk és hová szeretnénk eljutni. Azt tudni, hogy honnan jöttünk nem nehéz, annak az ismerete, hogy hová akarunk eljutni sokkal szubtilisabb. A tudás szerint “Én egy békés lélek vagyok” vagy “Om Shanti”, de hogyan tehetjük ezt át tapasztalattá? Mélyen belül mindannyian vágyunk a békére, de ez olyan, mint egy félig elvesztett emlék, amit fátyol takar el. Ez a vágyunk egy szanszkara által merül fel, ami arra késztet, hogy újra megtapasztaljuk ezt a legmélyebb békét. Soha nem vágyunk olyasmire, amiről azelőtt nem volt ismeretünk. A célunk egyszerűen az, hogy újra felfedezzük azt az elfelejtett érzésünket, hogy mindig elégedettek és természetesek, könnyűek vagyunk és azt szeretnénk, hogy ez egy állandósult állapot legyen. Bármit csinálunk, bárkivel beszélünk, bármi történik körülöttünk, az “Om Shanti” szemlélettel kell hozzáállnunk, vagyis elveszni a Béke Óceánjában, és a béke sugarait árasztani mások felé. A megértéshez és a tapasztalatokhoz is hitre van szükség. Legyünk tehát biztosak abban, hogy mindkettőben bővelkedünk.

Egyetért a bejegyzéssel?
Kérem, írja le véleményét, esetleg tapasztalatait!

Websites:

Magyar: www.bkwsu.hu

English: www.bkwsu.com




Nincsenek megjegyzések: